يكشنبه, ۲ مهر, ۱۳۹۶

                                                                           

                    

سالمندان

یک دنیا تجربه، یک دنیا افتخار...

 

دهان شما مسیر انتقال گنجهای درون سینه شما به دیگران است.

 

 

۶۰-۷۰ سال پیش، گمان مردم بر این بود که وقتی مسن میشویم از دست دادن همه ی دندانها  یک امر عادی و طبیعی است. اما این روزها دیگر این گمان صحیح نیست. حفظ دندانهای خودمان در سنین بالا هم امکانپذیر است. داشتن دندانهای سالم و طبیعی کمک می کند که بتوانیم غذاهای خوشمزه و مورد علاقه مان را بخوریم، خوب و واضح  صحبت کنیم و ظاهر خوبی داشته باشیم. همه این محسنات با عث افزایش کیفیت زندگی می شوند.

دهان شما، شاهراه سلامتی بدنتان است !

حفظ سلامت دهان خیلی مهم است چون میکربهای دهان نه تنها به دندانها و لثه آسیب می رسانند که باعث ایجاد بیماریهای جدی دیگری هم می شود مانند: بیماریهای قلبی، سکته، دیابت، عفونت تنفسی و دیگر بیماریهایی که در سنین بالا شایع هستند.  با رعایت چند نکته بهداشتی شامل مسواک زدن ونخ دندان کشیدن و معاینات سالیانه دندانپزشکی و خوردن غذاهای مناسب می توانیم سلامتی دهان و همچنین سلامتی بدنمان را تضمین کنیم.

 

تغذیه

آیا خوردن یک سیب از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند ؟

شما می توانید با انتخاب هوشمندانه و غذاهای سالم از پوسیدگی های خود جلوگیری کنید. غذاها ی سالم و مغذی مانند میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل ، لبنیات کم چرب و پروتئین کم چرب مانند بوقلمون ،مرغ و ماهی مصرف کنید .

مصرف غذاهای فراوری شده و نوشیدنی هایی که حاوی قند هستند را محدود کنید ، زیرا این مواد باعث پوسید گی دندان و چاقی می شود . در این مقاله برخی از مواد غذایی که سلامت دهان  و دندان را تهدید می کند آورده شده است .

الکل می تواند پوشش حساس دهان را تحریک کند و احتمال ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد .

چنانچه دندانتان را از دست داده اید ، بهترین پیشنهاد ما این است که دندانی را جایگزین آن کنید . داشتن یک سری دندان سالم و کامل به جویدن غذاهای مغذی مانند گوشت ، لوبیا ، میوه ، غلات و سبزیجات کمک می کند .

استفاده از دندان مصنوعی نامناسب شما را مجبور به خوردن مواد غذایی نرم تر می کند ، که از نظر ارزش غذایی و مواد مغذی پایین تر از مواد غذایی سفت هستند و دهانتان را تمیز نمی کنند .

بسیاری از داروها بر طعم و مزه و اشتهایتان تاثیر می گذارد. چنانچه دارویی مصرف می کنید ،هر گونه تغییر در طعم و مزه ی غذا و اشتهای خود را به پزشک و یا دندانپزشک خود اطلاع دهید .

مکمل های کلسیم :

آیا این مکمل ها برای قلب مضر هستند ؟ کلسیم یکی از مواد بسیار مهم هر رژیم غذایی است که مخصوصا با بالا رفتن سن ، مصرف آن از پوکی استخوان جلوگیری می کند . ممکن است پوکی استخوان در استخوان فک رخ دهد که بر روی دندان ها اثر می گذارد و باعث افتادن و یا شل شدن دندان می شود . در مطالعات اخیر نشان داده شده است که افرادی که از طریق مکمل های غذایی کلسیم خود را تامین می کنند ، بیش از کسانی که کلسیم را از طریق مواد خوراکی و غیر از مکمل ها دریافت می کنند در معرض بیماری و حملات قلبی قرار می گیرند.

متخصصان تغذیه توصیه می کنند که بزرگسالان روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنند که بهتر است این میزان کلسیم را از مواد غذایی مانند شیر کم چرب ، پنیر و ماست تهیه کنند ، زیرا این مواد غذایی علاوه بر کلسیم مواد مغذی دیگری برای استخوان سازی دارا هستند که به سلامت استخوان ها کمک  شایانی می کند. روزانه سه فنجان شیر یا ماست میتواند این مقدار را تامین کند.

چنانچه مصرف سبزیجات را ترجیح می دهید ، می توانید از سبزیجاتی نظیر کلم بروکلی ، اسفناج ، برگ کلم و برگ چغندر که سرشار از کلسیم هستند استفاده کنید .

علاوه بر کلسیم ، مواد مغذی دیگری مانند فسفر نیز نقش بسزایی در ساختار دندان دارند . ویتامین Dنیز برای جذب ، انتقال و ذخیره سازی کلسیم در استخوان ها و استحکام دندان ها بسیار حائز اهمیت است .

منبع :

http://www.mouthhealthy.org/en/adults-over-60/nutrition

کاربران آنلاین

هم‌اکنون ۰ کاربر آنلاین هستند.

 

ورود کاربر